Coördinator studiekeuzeworkshops bij de EUR: Neila Bakija (interview)
Neila Bakija- Coördinator studiekeuzeworkshops bij de EUR
Scopos verzorgt, in samenwerking met en in opdracht van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), al bijna 10 jaar studiekeuzeworkshops voor leerlingen in vwo-5 en vwo-6. Leerlingen die zich via hun decaan opgeven volgen een traject van ten minste twee workshops. De basisworkshop legt de focus op bewustwording van de individuele kwaliteiten van leerlingen. Daarnaast kunnen leerlingen workshops naar keuze volgen waar de inhoud en opzet van verschillende opleidingen centraal staan. De studiekeuzeworkshops zijn er met name voor bedoeld om leerlingen te helpen welke stappen ze moeten doorlopen om tot een goede studiekeuze te komen. Om dit alles in goede banen te laten leiden is Neila Bakija in 2020 aangesteld als coördinator studiekeuzeworkshops bij de EUR. Ze vindt de studiekeuzeworkshops erg belangrijk. Ze zegt daarover: ‘Het mooie van deze studiekeuzeworkshops is dat de leerling het uitgangspunt is en niet de opleiding. (…) Een wezenlijk andere aanpak dan studiekeuzeactiviteiten zoals een open dag of een meeloopdag. Dit soort studiekeuzeactiviteiten nemen de opleiding als uitgangspunt en stellen de vraag of de leerling bij de opleiding past.’
Wat was de aanleiding om je in te zetten voor de studiekeuzeworkshops?
‘Toen ik over de studiekeuzeworkshops hoorde was ik meteen enthousiast! Mijn eigen studiekeuzeproces verliep gelukkig vrij soepel, maar in mijn omgeving merkte ik dat vrienden het moeilijk vonden de juiste studie te kiezen. Het viel mij op dat ze het lastig vonden om te reflecteren op wie ze als mens zijn en wat ze van een opleiding nodig hebben. Leerlingen die niet goed weten wie ze zijn laten zich vaak leiden door dingen als bijvoorbeeld baangarantie, geld of status. Het gevolg is dat deze jongeren sneller een studie kiezen die niet goed bij hen past. Voor deze leerlingen is het extra moeilijk om motivatie voor hun studie of hun werk op te brengen en dat levert veel stress op. Zonde, want dat is helemaal niet nodig. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat leerlingen regelmatig uitvallen omdat ze van tevoren geen goed beeld hebben de studie. Veel jongeren kiezen voor opleidingen die het meest voor de hand liggend zijn (zoals bijvoorbeeld rechten, geneeskunde of economie) zonder voldoende onderzoek te doen naar de inhoud van een opleiding in relatie tot wie zij als persoon zijn. Het feit dat de EUR-leerlingen middels studiekeuzeworkshops helpt om te reflecteren op zichzelf en welke studie daar het beste bij past is in mijn ogen ontzettend waardevol.’
Wat is de toegevoegde waarde van de studiekeuzeworkshops?
‘Veel leerlingen die deelgenomen hebben aan de studiekeuzeworkshops zijn superblij met hun deelname. Leerlingen vertellen ons dat ze veel nieuwe inzichten hebben gekregen en dat ze na afloop beter weten hoe ze hun studiekeuze effectief kunnen aanpakken. We horen tevens dat leerlingen beter begrijpen hoe ze zich als persoon tot een opleiding verhouden.
Het mooie van de studiekeuzeworkshops is dat de leerling het uitgangspunt is en niet de opleiding. We starten altijd eerst met een zelfbeeld-verhelderende workshop die ingaat op vragen als wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik en wat vind ik interessant? Tijdens die workshop verdiepen leerlingen zich in het opleidingsaanbod en stellen zichzelf de vraag: past de studie bij mij als persoon? Is het antwoord ‘ja’, dan kunnen leerlingen vervolgens opleidingsspecifieke workshops bij ons aan de universiteit volgen. Het hele traject is bedoeld om leerlingen te laten reflecteren op wie ze zijn en in hoeverre een studie bij ze past. Dit is een wezenlijk andere aanpak dan voorlichtingen die leerlingen krijgen tijdens een open dag of een meeloopdag. Dit soort studiekeuzeactiviteiten nemen de opleiding als uitgangspunt en stellen de vraag of de leerling bij de opleiding past. Met de studiekeuzeworkshops draaien we dit om. En met succes!
We vinden het belangrijk om met externe studiekeuzecoaches (Scopos) te werken, omdat dit ervoor zorgt dat we niet alleen onze eigen opleidingen promoten. Leerlingen krijgen op deze manier onafhankelijke ondersteuning bij het maken van een studiekeuze.’
Welke rol moet het hoger onderwijs spelen bij het maken van een goede studiekeuze?
‘Dit is een lastige vraag, want hogescholen en universiteiten willen allemaal de beste leerlingen aantrekken. Of de opleiding die leerlingen kiezen echt bij hen past is van minder belang voor veel hogescholen en universiteiten en dat is jammer. In mijn ogen zou het mooi zijn als we dat uitgangspunt wat meer loslaten en de vraag stellen: wat kunnen we als hogescholen en universiteiten voor elkaar betekenen? Minder met elkaar concurreren en beter kijken naar wat het beste is voor individuele leerlingen. Het zou goed zijn als het voor leerlingen duidelijker wordt hoe het eraan toe gaat binnen opleidingen en welke van die opleidingen het beste bij de leerling als persoon aansluit. Het doel is immers om het maken van een studiekeuze makkelijker te maken voor leerlingen. Het hoger onderwijs krijgt tegelijkertijd passende studenten en minder uitval. Een win-win!’
Wat kunnen decanen doen om hun leerlingen te motiveren bij het maken van een goede studiekeuze?
‘De studiekeuzeworkshops zijn een goed instrument voor decanen om leerlingen praktische handvatten te geven om tot een passende studiekeuze te komen. Decanen van middelbare scholen geven aan dat de workshopbegeleiders leerlingen goed weten te bereiken dankzij de kleinschalige opzet van de workshops en het feit dat de invloed van vreemden dikwijls groter is dan van de eigen docent, mentor of decaan. Voor leerlingen die nog niet goed weten wat ze willen gaan studeren zijn de studiekeuzeworkshops een effectieve manier om daar een beter beeld van te krijgen. Decanen kunnen leerlingen daarnaast motiveren door leerlingen zoveel mogelijk deel te laten nemen aan verschillende studiekeuzeactiviteiten. Organiseer studiedagen en stimuleer het bezoeken van open dagen en meeloopdagen. Tevens is het belangrijk dat de decaan leerlingen die dreigen vast te lopen met het maken van een keuze een begeleidingstraject op maat aanbiedt.’
Wat is jouw gouden studiekeuzetip?
‘Ga op onderzoek uit. Kijk naar jezelf. Wie ben je en wat vind je leuk. Laat je keuze niet te veel afhangen van de toekomst of van wat anderen over een studie zeggen. Als je je bijvoorbeeld te veel focust op de toekomst door te kijken naar geld of baangarantie dan loop je de kans dat je voorbij gaat aan welke opleiding het beste bij je past. Je ziet vaak dat jongvolwassenen die te veel zijn afgeweken van wat ze écht belangrijk vinden, daar vaker niet dan wel gelukkig van worden.’
Over Neila
Neila is een ondernemende duizendpoot: verantwoordelijk voor het inplannen van workshops, het contact met decanen, leerlingen en de workshopbegeleiders en het monitoren en evalueren van de kwaliteit van de studiekeuzeworkshops. Neila heeft haar Bachelor of Science Bestuurskunde behaald en is op dit moment bezig met het afronden van haar Bachelor of Arts in de Wijsbegeerte. Op dit moment woont Neila in Brussel waar ze stageloopt bij het Europees Parlement.
Lees meer over de studiekeuzeworkshops van de EUR en vraag aan bij u op school