#6 Open dag Erasmus Universiteit Rotterdam
Yes, thuiswedstrijd!
De Erasmusbrug en de Erasmus Universiteit in Rotterdam hebben hun naam niet te danken aan de minste. Desiderius Erasmus was, jawel, een geboren Rotterdammert en tevens alles-man.
Dagboek van een studiekiezer
Priester, augustijner kanunnik, theoloog, filosoof, schrijver én humanist. Als we in Nederland destijds net zo bezig waren met ‘de juiste student op de juiste plek’ als we dat nu zijn, dan zou Erasmus misschien ook een klein dilemmaatje hebben gehad op het gebied van studiekeuze. Alhoewel…. Met zoveel talent en intellectueel vermogen had hij waarschijnlijk wel tig studies tegelijk kunnen doen, en dan was hij met zijn drukke leventje nooit toegekomen aan het Lof der zotheid.
De Erasmus Universiteit in Rotterdam organiseerde een masteravond. Sinds ik junior ben bij Bijcollege, woon ik in Rotterdam en begint het al aardig als mijn thuishaven te voelen. Maar, hoewel het als thuis voelt, ben ik toch weer heerlijk verdwaald op de campus. Met een verwilderd kapsel en een oververhit hoofd kwam ik net op tijd binnen om de voorlichting over de master Educational Sciences bij te wonen. Een optie die ik serieus begin te overwegen, aangezien 010 toch een klein beetje mijn hart gestolen heeft.
De presentatie werd gegeven door een professor en een huidige student van de master. Een combinatie die ik persoonlijk erg fijn vind. Je kan voor alle vragen terecht. Heb je een vraag over de moeilijkheidsgraad of hoe het is om met kleine groepen te werken, kan de student je precies vertellen hoe zij dat ervaren heeft. Wil je liever meer weten over praktische zaken of de opbouw van de studie, dan kan je terecht bij de professor.
Zo kwam ik erachter dat Educational Sciences in Rotterdam anders wordt vormgegeven dan vergelijkbare masters Onderwijskunde of Onderwijswetenschappen op andere universiteiten. Aan de EUR wordt gewerkt met Probleemgestuurd Onderwijs (PGO). Dat wil zeggen dat je kleine werkgroepen vormt met medestudenten en onder begeleiding van een docent probeert een maatschappelijk probleem of uitdaging te analyseren en er een antwoord op te vinden. Dit doe je aan de hand van relevante wetenschappelijke literatuur die je, samen met je werkgroepje, bij elkaar zoekt.
Het spreekt me wel aan dat je geregeld in kleine groepen werkt. Ik denk dat er in kleine groepen meer ruimte is voor interactie, waardoor je inhoudelijk dieper op de stof in kan gaan en de stof beter onthoudt. Over de inhoud van de master gesproken. Rotterdam is een grote stad met meer dan 170 culturen en meer dan de helft heeft een etnische andere achtergrond dan Nederlands. De thema’s die aan bod komen, hebben vaak met diversiteit te maken, wat ik persoonlijk erg tof vind.
Ik ben enthousiast, mocht je het nog niet door hebben. Met een tevreden gevoel heb ik het campusterrein verlaten. Zonder te verdwalen dit keer. Letterlijk en figuurlijk de goede richting op.